Monday, March 28, 2011

ULARRRRRR ! di C7

Lebih kurang inilah jenis ular yang ditangkap, bisa woo! (gambar ihsan wikipedia bukan ular sebenar, cuma untuk rujukan sahaja)


Maaf, gambar goyang pasal tukang ambik gambar pun kecut perut jugak ni...he..he.. Ini baru ular yang sebetulnya. Saksikan kehebatan kaum hawa kita, Bravo! (Jangan keliru yang belakang tu bukan yang pakai topi)

Panjang tak ular tu, heeeee.
Cik Kak kita selamba je 'berurusan' dengan ular tu



Salam Sejahtera,


Kali ini cerita ular masuk kawasan rumah pulak. Kejadian terjadi lebih kuarang jam 10.45 malam di jalan 7/20. Ular yang panjangnya lebih kurang 1.3 meter sedang cuba menelan seekor katak betul-betul depan pintu rumah kawan kita. Ular tedung hitam yang berbisa tu. Beberapa minit sbelum tu anak-anak kawan kita ni memang sedang berlari-lari di kawasan yang sama. Ada pulak yang datang ke rumah pada masa tu tapi ular tu belum bergerak ke depan pintu. Tuhan punya kuasa.


Sebaik isteri tuan rumah nak masuk rumah dia ternampaklah ular hitam yang sedang melingkar cuba menelan katak tadi. Apa lagi, kerisauan melanda. Salah seorang dari jiran menelipon En. Ali, Fendi dan Abu, orang kuat keselamatan PPC7 sebelum menelefon Jabatan Pertahanan Awam.


En. Abu kita dengan berani menghalau ular supaya ianya terperangkap diantara sliding door rumah sementara menunggu JPA sampai. Berani betul mamat tu, patutlah jadi AJK keselamatan. Sementara yang lain (selain memberi sokongan moral) memantau lokasi ular tadi.


Dalam masa 15 minit JPA pun sampai, memang pantas memandangkan lokasi pejabat di Putrajaya, 15 minit tu kira cepatlah jugak. Dah sampai turunlah 4 orang pegawai. Yang dahsyatnya 2 dari mereka ni wanita! Salute!


Jadi, pengajarannya dari kisah ini dapatlah disimpulkan penting jugak kawalan keselamatan PPC7. Bukan nak angkat bakul sendiri tapi itulah kenyataannya. Sekurang-kurangnya adalah jugak sokongan awal sebelum bantuan tiba.


Terima kasih pada semua di PPC7 terutama En. Abu, En. Ali, En. Fendi. En. Fathlul, En. Radzi dan pengawal keselamatan yang lain yang sama-sama berada di lokasi kejadian. Terima kasih juga kepada JPA yang cekap dan pantas menjalankan tugas.


No telefon JPA Putrajaya : 03-88881999

1 comment:

  1. Peh... ular... kecut orang rumah aku kalau sebut je nama dia. Sebelum nih ada kes lain tak?

    ReplyDelete